سه شنبه ,۲ خرداد ۱۳۹۶, ۱۷:۰۳
پشتیبانی فنی سیستمهای Mainframe

پشتیبانی فنی کامپیوترهای Mainframe

شرکت IBM در ایران کار خود را با ارائه کامپیوترهای Mainframe آغاز نمود. و شرکت داده پردازی ایران سالهاست نصب و راه اندازی و پشتیبانی فنی این رده از کامپیوترها در سراسر ایران را عهده دار می باشد. این نوع کامپیوترها امروزه به عنوان سرورهای فوق العاده قوی و پیشرفته (Enterprise Servers) که حاوی اطلاعات حساس و کلیدی سازمانها می باشند مورد استفاده قرار می گیرند. در طول زمان رده های مختلفی از این کامپیوترها توسط شرکت داده پردازی ایران به مشتریان عرضه گشته است که به لحاظ سخت افزاری شامل انواع:

IBM z/Series ، IBM 9672 ،IBM ES/9000 ،IBM 9370 ،IBM 4381 ،IBM 4341،  

و به لحاظ نرم افزاری شامل ویرایشهای مختلفی از سیستمهای عامل شرکت IBM جهانی از جمله VSE/ESA،VSE/SP ،z/OS ،OS/390،MVS/ESA،MVS/XA،MVS/SP،VM/ESA،VM/XA،VM/SP می باشند.

در زمینه سیستم عامل z/OS و گونه های قدیمی تر آن خدمات فنی ذیل در شرکت داده پردازی ایران قابل ارائه به مشتریان می باشد:

·            نصب و راه اندازی و پشتیبانی از سیستمهای MVS و OS/390  و z/OS و نرم افزارهای مرتبط.

·           نصب، راه اندازی و پشتبیانی از شبکه های SNA و TCP/IP و نرم افزارهای مرتبط .

·           نصب، راه اندازی و پشتیبانی از پایگاه داده DB2/UDB و نرم افزار وابسته .

·           نصب، راه اندازی و پشتیبانی از پایگاه داده Oracle و نرم افزار وابسته.

·           نصب، راه اندازی و پشتیبانی از پایگاه داده ADABAS و محصولات SAG و نرم افزار وابسته.

·           نصب، راه اندازی و پشتیبانی از نرم افزار CICS/TS به عنوان Transaction Server در محیط OS  .

·           نصب، راه اندازی و پشتیبانی از دیگر زیر سیستمهای سیستم عامل z/OS از قبیل  :                                Unix System Services، WebSphere، IBM web Server و MQ و...

·           نصب ، راه اندازی و پشتیبانی از سیستمهای Sysplex و نرم افزار وابسته مانند CICSPlex و DB2plex در فواصل مختلف مسافتی.

·           نصب، راه اندازی و پشتیبانی از Robotic Tape Library و نرم افزار وابسته .

·           نصب، راه اندازی و پشتیبانی از Workload Manager(WLM) و پیاده سازی Policy های مربوطه.

·           نصب, راه اندازی و پشتیبانی از ابزارهای مختلف محرمانگی ( Security ) مانند RACF ، Firewall، Hardware Cryptography و پشتیبانی از پروتکل SSL (128 بیتی) و

       استفاده از سیستم عامل بعنوان سروری برای صدور گواهی های دیجیتال .

·           نصب، راه اندازی و پشتیبانی از مجموعه محصولات Tivoli OMEGAMON برای Monitoring  در زمینه های سیستم عامل ،شبکه ،پایگاه داده ، CICS ،Storage ، MQ  ،WebSphere ، ...

·           نصب ،راه اندازی و پشتیبانی از محصول Tivoli Decision Support(TDS) جهت فراهم کردن امکان Accountingدر محیط OS .

·           راه اندازی و آماده سازی برای مدیریت و خودگردانی سیستمهای Mainframe مانند :    Automatic Self Healing ، Self configuring

·           پشتیبانی زبانهای برنامه نویسی COBOL، PL/I،Assembler، Java،C و .....کلیه ارتباط های لازم با زبانهای دیگر مانند Delphie و VB و ..

·           تولید و پشتیبانی برنامه های کاربردی براساس امکانات WEB در محیط CICS/TS .

·           تولید و پشتیبانی برنامه های کاربردی بر اساس امکانات چاپگرهای جدید IBM جهت طراحی وچاپ مدارک شامل بارکد ، متون فارسی و لاتین ، Image ،....

·           پیاده سازی روش فارسی سازی یک پارچه جهت یکسان سازی داده های فارسی در محیط های مختلف .

·           نصب ، راه اندازی و پشتیبانی از محصول IBM DB2 Integration  که امکان یک پارچه سازی  داده ها ی پایگاه های اطلاعاتی در محیط های مختلف را فراهم می سازد

·           نصب ، راه اندازی وپشتیبانی از محصول IBM Data Warehouse.

·           تدوین و برگزاری دوره های آموزشی و سمینار ها برای موارد فوق

·           مطالعه و تحقیق و ارائه راهکار و راه حل جامع IT به مشتریان

·           پاسخگویی، مشاوره و رفع اشکال فنی و اجرایی مشتریان

·           مطالعه، تحقیق و عملیاتی نمودن سیستم های عامل جدید و بسته های نرم افزاری وابسته

·           همکاری و کمک رسانی به سایر واحدها در زمینه های تخصصی

 

فعالیتهای خدماتی اداره کل پشتیبانی مهندسی مشتریان در ارتباط با سیستم عامل VSE/ESA عبارتند از:

  • نصب، راه اندازی و پشتیبانی از ویرایشهای مختلف سیستم عامل VSE/ESA و نرم افزارهای وابستۀ آن

  • نصب، راه اندازی و پشتیبانی از شبکه های SNA و TCP/IP تحت VSE جهت ارتباط با شبکه های محلی، منطقه ای و جهانی. راه اندازی Web Server تحت VSE و کمک به برنامه نویسان کاربردی جهت نوشتن برنامه های CGI جهت ایجاد صفحات Dynamic HTML حاوی داده های مورد نیاز کاربران VSE از  Internet/intranet .

  • نصب، راه اندازی و حمایت از زیر سیستمها و نرم افزارهای وابسته همانند VSAM، CICS/TS و تنوعی از ابزارهای کمکی (همانند SDFII، DFSORT، DITTO .....)

  • نصب و فعال سازی کامپایلرهای زبانهای برنامه نویسی مانند C/VSE، PL/I، COBOL ......

  • نصب و راه اندازی Client و Server  مربوط به IBM eBusiness Connectors جهت برقراری ارتباط با محیط VSE به کمک java و شبکۀ intranet یا Internet جهانی

  • تدوین دوره های آموزشی و سمینارهای معرفی امکانات متناسب با نیاز روز مشتریان

  • مطالعه و تحقیق جهت فعال نمودن تمامی امکانات نرم افزاری سیستم عامل VSE و ارائه آنها به مشتری در قالب راهکارهای مناسب برای پاسخگویی به نیازهای متنوع ایشان

  • برقراری ارتباط مستمر با مشتریان جهت رفع اشکالات جاری، مشاوره فنی و انتقال تازه ترین امکانات سیستم عامل VSE به کاربران

  • نصب، تست و قابل ارائه نمودن نسخه های جدید سیستم عامل VSE/ESA

  • نصب و راه اندازی و پشتیبانی بانک اطلاعات DB2/VSE و تنظیم آن جهت اتصال مستقیم کاربران شبکه LAN به این بانک اطلاعات به طرق مختلف (Socket ، DRDA )

 

خدمات قابل ارائه بخش فنی اداره کل پشتیبانی مهندسی مشتریان در مورد سیستم عامل z/VM عبارتند از:

  • نصب، راه اندازی و پشتیبانی از ویرایشهای مختلف سیستم عامل z/VM و راه اندازی انواع امکانات متنوع و پیشرفته مجازی سازی جهت تحقق Server Consolidation در جهت کاهش هزینه های مشتریان

  • نصب و راه اندازی و پشتیبانی از ارتباطات شبکه ای VM  با شبکه های SNA، TCP/IP و فعال سازی انواع سرویسهای هر یک از آنها

  • راه اندازی و پشتیبانی از نرم افزارهایی چون VSAM، با زبانهای برنامه نویسی (FORTRAN، COBOL، PL/I ......) و بانک اطلاعاتی DB2/VM

  • تدوین دوره های آموزشی و سمینارها متناسب با نیاز روز مشتریان

  • مطالعه و تحقیق جهت راه اندازی و استفاده بهینه از تمامی امکانات بالقوه سیستم عامل z/VM و نرم افزارهای وابستۀ آن

  • برقراری ارتباط راه دور شبکه ای و تلفنی با سایتهای مشتریان به منظور رفع اشکالات مطرح شده توسط مشتریان